27 September 2008

Masalah berkaitan solat dalam musafir

Masalah berkaitan solat dalam musafir
Ulasan oleh : Ustaz Azhar Idrus
Dipetik dari : PhotoSantai


Soalan
Ada org kata kalau kita musafir..kita boleh solat jamak selama 3 hari. Lepas 3 hari tak boleh jamak dah. Tapi ada orang lain pula kata tak boleh jamak. Yang mana satu betul . Harap ustaz jelaskan kedudukan sebenar.

Jawapan : Ustaz Azhar Idrus
Seorang musafir yang berniat singgah ke tempat yg dituju selama 3 hari atau kurang maka dia masih harus jamak qasar setelah sampai ke destinasi kerana singgah 3 hari atau kurang tidak menghilangkan hukum musafir.

Ada pun jika berniat untuk singgah 4 hari atau lebih maka setibanya ke mukim yangt dituju maka tidak harus lagi jamak qasar kerana dia telah menjadi pemukim di situ. Orang mukim itu telah maklum haram jamak qasar sembahyang.


Pendapat yang mengatakan kalau singgah ke destinasi selama 4 hari atau lebih masih boleh jamak qasar selama 3 hari adalah salah. Ini bukan pandangan ulamak tetapi hanya silap faham orang ramai sahaja.

1 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz.
adakah seorang pelajar yang tinggal di asrama atau seseorang yang tinggal berasingan dengan ibu bapa boleh jamak jika balik ke rumah ibu bapanya kurang daripada 3hari?harap ustaz dapat memberikan penjelasan mengenai persoalan ini.terima kasih.