12 May 2008

Hukum menghadiri konsert

Hukum menghadiri konsert
Ulasan oleh : Ustaz Azhar Idrus
Dipetik dari : PhotoSantai

Assalamu'alaikum ..
Untuk mengetahui hukum menghadiri sesuatu konsert atau persembahan hiburan, perlu diketahui terlebih dahulu apa yang ada pada majlis tersebut. Jika ada disana perempuan dewasa yang menyanyi dan suaranya didengar oleh pendengar lelaki yang bukan mahram kepada penyanyi perempuan tersebut maka hukum majlis tersebut adalah majlis maksiat. Maka majlis yang seperti ini haram hukumnya kita hadir. Tiap langkah yang kita hayun akan mendapat satu dosa. Jika 100 langkah bermakna kita mendapat 100 dosa dan malaikat pula melaknat orang yang keluar dari rumahnya menuju ke tempat2 seperti ini.

Orang2 yang terlibat mempromosi atau mengiklankan majlis tersebut akan mendapat dosa mengikut bilangan orang yang hadir. Maka jika 20 ribu orang hadir pada majlis tersebut, dia akan mendapat 20 ribu dosa. Turut sama berdosa semua yang terlibat seperti jurukamera, pemuzik, pengerusi majlis dan lain-lain.

Dalam sebuah hadith nabi saw memberi amaran yang bermaksud :
"Siapa yang pergi ke tempat perempuan bernyanyi dan mendengar suara nyanyiannya maka akan dituang ke dalam dua lubang telinganya pada hari akhirat dengan timah yang mendidih."

Berkata imam Ghazali r.a. :
"Siapa yang menggunakan telinganya untuk mendengar nyanyian perempuan yang bukan mahramnya maka dia telah kufur nikmat telinga dan telah kufur pula nikmat kaki kerana menggunakan kakinya untuk pergi ke tempat tersebut."

Sebaiknya kita gunakan masa yang ada untuk mengahadiri kuliyah2 agama disekitar kawasan kita agar hidup lebih bermakna dan terhindar dari kemurkaan Allah swt.

Wallahua'lam ..

0 comments: